HIAB, som är en ledande leverantör av lasthanteringsutrustning, ville ta fram ett nytt säljverktyg till deras säljare globalt, för att de alltid skulle kunna ha uppdaterad produktinformation och säljmaterial med sig ut på fältet. En utmaning med digitala säljverktyg är att man inte kan räkna med att ha tillgång till internet när man är ute på kundbesök eller mässor. Därför måste lösningen ha ett smart offlinestöd.
Företaget har en välutvecklad egen infrastruktur, med PIM-plattformen inRiver som huvuddatabas för sin produktinformation tillsammans med alla bilder, filmer, dokument och broschyrer. Deras hemsida var redan sedan tidigare kopplat till PIM-plattformen och för att göra PIM-datan tillgänglig för alla säljappar behövdes en smart lösning i molnet som kan importera och synkronisera uppdaterad produktinformation. Valet föll på byBricks Content Hub, som är en Microsoft Azure-baserad hub som är skräddarsydd för säljapplikationer med dessa behov.
byBricks uppdrag gick ut på att bygga integrationen mellan inRiver och Content Hub, samt att designa och utveckla appen för iPad och Android-plattformerna.
Apparna som togs fram är byggda på Xamarin plattformen, där vi sedan tidigare har specialutvecklat ett antal komponenter för att den ska vara så användbar i säljsituationen som möjligt. Apparna är kopplade till HIABs PIM-plattform inRiver och synkroniserar produktdata regelbundet.
HIABs säljare har fått ett kraftfull digitalt verktyg där de kan presentera all produktinformation, ha tillgång till alla broschyrer, filmer och dokument offline. De kan själva välja vilket material de vill offline eller ej.
De kan använda appen för att skicka material till kunderna och på så sätt få spårbarhet för att följa upp vilka delar av erbjudandet som intresserar olika kundsegment. Eftersom appen är ihopkopplad med deras interna plattform så kräver den ingen extra administration eller resurser, något som annars är ett vanligt problem med appar. Appen har varit ett uppskattat säljhjälpmedel för HIABS säljare