Helt enkelt en process av digitala marknadsföringsaktiviteter som jobbar för dig 24/7 när dina kunder söker efter (eller behöver) dina tjänster. Låter det komplicerat och dyrt? Nä, det krävs lite kunskap, pyssel och kärlek bara, men det är värt det!
Visste du att 72% av beslutsfattarna inom B2B gör affärsrelaterad research på kvällarna? Och att 51% gör det på helgerna?
Här har vi samlat våra fem starkaste argument för varför du som jobbar inom B2B borde anamma always-on marknadsföring!
Känns säljprocessen ibland som ett enda långt maratonlopp utan någon som helst målgångsvittring? Vi vet att produkterna inom B2B kan vara komplexa och att säljcyklerna därav kan variera från enstaka dagar till flera år. Under denna period kan potentiella kunder komma i kontakt med ditt företag vid flera olika tillfällen och kanaler (så kallade touchpoints) innan de slutligen fattar ett köpbeslut. Vid längre säljcykler är det viktigt att ha en kontinuerlig synlighet genom hela kundresan vid så många relevanta touchpoints som möjligt.
Visste du att det tar i genomsnitt 6-8 exponeringar av ditt erbjudande för att generera ett lead inom B2B?
Genom att säkerställa att ditt varumärke är synligt och att du alltid kommunicerar träffsäkert, relevant och värdefullt innehåll i respektive steg i kundresan skapar du varumärkesmedvetenhet och bygger förtroende. När kunden väl är redo för ett köpbeslut så kommer ditt varumärke vara top-of-mind och det blir troligtvis ditt företag som kunden väl hör av sig till. Med ett mer kortsiktigt kampanjbaserat tillvägagångssätt hade du riskerat att missa flertalet av dessa kunder eftersom du bara kommunicerat under en kortare period av säljcykeln.
Ger inte dina formulär på webben lika många leads som du önskar? Gör din hemläxa och kommunicera även i de tidigare stegen i kundresan så kommer det troligtvis att gå bättre. Det är vanligt att börja i fel ände och slänga ett formulär i ansiktet på sina potentiella kunder för att hoppas fånga någon som är intresserad och sen lämna det därhän. Det behöver inte vara helt fruktlöst, men det kan vara en god idé att reflektera över var i kundresan som kunden befinner sig i vid besöket. Även om du har en välfungerande webbplats eller landningssida kan kunden känna att den inte har tillräckligt med kunskap om ditt företag och era styrkor eller ens varför den behöver produkten i fråga, för att dela med sig av sina kontaktuppgifter.
Genom att kommunicera ett värdeskapande innehåll som är anpassat till det steg kunden befinner sig i köpprocessen där och då, så bibehåller du intresset under hela köpresan och skapar mer kvalitativa leads. I de första stegen av kundresan kan till exempel kunskapsgivande innehåll vara mer värdefullt medan produktfördelar och tydliga call to actions är mer effektivt ju närmare kunden är ett köpbeslut.
Varför inte testa en sekvens av intresseväckande digital annonsering innan du leder in till landningssidan, eller riktade formulärannonser mot de som redan besökt din webb (så kallad retargeting). Helt enkelt: tänk dig in i kundens situation och assistera behjälpligt med värdefullt och problemlösande innehåll vid rätt tillfälle så kommer kunden höra av sig per automatik!
Always-on-marknadsföring (AOM) ska inte alltid helt och hållet ersätta all den marknadsföring som du genomför, tvärtom! Att kombinera digital kommunikation med klassiska sälj- och marknadsaktiviteter (som till exempel mässor, events och personlig försäljning) kan snarare skapa synergieffekter och gynna varandra. Med ett leadsfrämjande system av digital kommunikation ger du dina säljare bättre förutsättningar för att skapa nya affärer med de leads som samlats in. No more trista kalla samtal! Dessutom kan den ökade varumärkeskännedomen vara guld värd när kunden dyker upp vid er monter på mässan några månader senare. No icebreakers needed!
En stor fördel med AOM är att det genererar en mer förutsägbar och jämn tillströmning av leads och försäljning istället för de toppar och dalar som oftast uppstår vid mer traditionell kampanjbaserad marknadsföring. En jämnare försäljning och tillströmning gör det lättare att planera bemanning och säljresurser och kan bidra till en mer stabil och långsiktig tillväxt för din verksamhet.
På det här sättet får du också möjlighet att genom löpande insamling av data få en förbättrad och mer omfattande insikt i dina kunders beteenden och preferenser.
Sluta spendera din marknadsföringsbudget på dyra och svårmätbara kampanjer. Med en AOM-strategi får du mer bang for the buck. Denna strategi kommer minska dina kostnader genom att du:
Slutligen behöver du veta en sak, det är att en always-on-marknadsföringsstrategi aldrig är färdig. Det är liksom det som är meningen! Den kräver ständiga justeringar och optimeringar för att fungera optimalt. Men det är också det som gör den effektiv och välfungerande för att bygga din långsiktiga tillväxt. Det är enbart genom att våga testa olika taktiker och vara noggrann med att mäta resultatet som du lär dig vad som fungerar och vad som behöver förbättras. Var öppen för att experimentera och prova nya saker, och var inte rädd för att göra misstag. Det viktigaste är att du kontinuerligt utvärderar din strategi och anpassar den baserat på resultaten.
Ange dina kontaktuppgifter nedtill så hör vi av oss!