Ditt företags hemsida är idag så mycket mer än bara en informationsportal. Den är din i särklass främsta marknadsföringskanal och således din största möjlighet att engagera dina kunder på djupet. Framförallt inom B2B där produkterna kan vara komplexa och säljcyklerna långa. Vid en så viktig investering kan beslutet ibland kännas komplext och övermäktigt, därför har vi här samlat våra sju viktigaste saker du bör tänka på innan investeringen i en ny hemsida för att säkerställa att du gör rätt val.
Börja med att reflektera över vad det är du vill åstadkomma med hjälp av din nya webbplats. Vill du primärt generera leads? Visa komplexa produkter eller utbilda potentiella kunder om dina tjänster? Öka försäljningen? Förbättra kundservicen eller öka varumärkeskännedomen? Genom att tydligt definiera dessa mål säkerställer du att din nya webbplats stämmer överens med dina strategiska affärsbehov.
En målgruppsanpassad hemsida är en bra hemsida! Självklart är det din målgrupps behov och preferenser som styr webbplatsens innehåll, design och funktionalitet. Kartlägg och beskriv din målgrupps preferenser och köpbeteende och anpassa webben efter deras behov.
Första intrycket är ibland allt! Se till att webbplatsen återspeglar ditt varumärkes identitet och gör ett professionellt och starkt intryck. Designen, färgerna, typsnitten och innehållet bör alla konsekvent återspegla ditt varumärke för att skapa igenkänning och förtroende.
Din nya webbplats bör utformas med sökordsoptimering (SEO) i åtanke redan från start. Detta inkluderar praktiska aspekter som bland annat mobilvänlig design, snabb inläsningstid och välstrukturerade URL:er, vilka alla bidrar till bättre sökmotorrankningar och synlighet. Genom att fylla din hemsida med intressant och relevant innehåll som visar din expertis stärker du förutom synligheten även trovärdigheten. Se även till att reflektera över vilka sökord som är de mest relevanta baserat på er målgrupp för att vara väl förberedda på framtagningen av innehållet.
En användarvänlig webbplats är minst lika viktig som designen och innehållet. En lättnavigerad hemsida med relevant innehåll hjälper besökarna att förstå ditt erbjudande, ökar engagemanget och således en större chans att de återkommer. Se till att hemsidan är responsiv och fungerar bra även på mobila enheter (det är ändå på mobilen majoriteten av dina kunder kommer komma i kontakt med er webb).
Kom ihåg att förvalta en webbplats är ett löpande åtagande och inte ett engångsarbete. Fundera över hur ofta ni kommer behöva uppdatera innehållet och säkerställ att det finns en plan tillsammans med leverantören för hur detta ska genomföras. Löpande uppdateringar kommer att behöva göras för att dels se till att hemsidan är säker och uppdaterad men också i SEO-syfte för att matcha sökordstrender i branschen.
Hur bra en webbsida än är så behöver du driva trafik till den för att uppnå någon effekt. Se till att utnyttja din hemsidas fulla potential genom att integrera den som navet i din digitala digitala marknadsföring. Med en tydlig och välriktad kanalstrategi (med t.ex. sökmotorer och sociala medier) kan du driva in relevanta besökare och låta webbplatsen göra jobbet den är till för. Se även till att nyttja datan du kan samla in på webben från besökarna för att löpande utvärdera effektiviteten i marknadsföringen. Om du använder den på rätt sätt kan din webbsida alltså transformeras från en passiv informationsportal till en kraftig marknadsföringskanal.
En hemsida är alltså en betydande och värdefull investering i din B2B-marknadsföring. Med dess hjälp kan du effektivt engagera, kommunicera och konvertera enligt kundresan och positionera ditt varumärke som branschledande. Genom att reflektera kring dessa sju punkter hoppas vi att du känner dig tryggare i ditt val kring vad för typ av webbplats det är just du och ditt företag behöver. Lycka till och hör gärna av dig du vill bolla dina hemsidestankar med oss!
Ange dina kontaktuppgifter nedtill så hör vi av oss!