Nej, nu är det istället dags att bygga på dessa snabba vinster och trycka hårdare med flera aktiviteter för att nå visionen. Man ska analysera vad som funkade och vad som inte funkade för att kunna bygga vidare mot rätt riktning.
Som ett exempel kan en proof of concept för en digital tjänst tas fram snabb och vinna lite momentum med bevis att man är på rätt väg. Men förändring blir fast först när man industrialiserar tjänsten och det är bara då man kan säga att man har lyckats.
Ett möjligt sätt för att få fart på transformationen efter man har nått en viss nivå är att identifiera en förbättringsstrategi. Som i mitt tidigare exempel där industrialiseringen inte behöver införas med ett big bang utan den kan istället bli planerad med små steg, en marknad i taget, osv.
Att införa en sådan kultur med kontinuerliga små förbättringar (t.ex. Kaizen) kommer vara jätte viktigt även efter transformationen ät komplett, för att hålla förändringstakten i organisationen.
I denna fas är det också viktigt att fler och fler personer deltar i förändringsprocessen. Man skulle nästan kunna säga att nu är vissa aktiviteter inte längre en del av transformationen utan istället en del av verksamheten.
När de mest förändrade beteende börjar blir vanor, då är den tecken på att transformationsfröet har grott. Och det enda som kvarstår är att säkerställa att fröet växer stark!
Av: Daniele Cassani