Och, en gång till, förändringsprojekten är inga undantag. Därför är det viktigt, under en förändringsresa, att plocka så många snabba vinster som möjligt. Det finns alltid någon lågt hängande frukt, aktiviteter som är nästan färdiga, eller lätt att utföra. Dessa kommer hjälpa dig bevisa att förändring går att göra, och resultatet kommer vara bra.
Min taktik i förändringsprojekt är alltid att försöka maximera effekten av sådana snabba vinster: Ett exempel, är när man planerar en migration av data. Försök då identifiera en mindre delmängd som är viktig, och börja migrera denna. När det är gjort kan man plötsligt kommunicera att migrationen har påbörjats och att den viktiga datan redan är anpassad enligt den nya modellen och så vidare.
Om man vill, kan marknadsföring av dessa kontinuerliga små vinster vara ett sätt att hålla tro och intresse i förändringen levande.
Men hur hittar man dessa, lågt hängande frukter och fall i praktiken? Min erfarenhet är att de väldigt sällan de hänger där och väntar att bli plockade. Man istället måste planera för dem. Och det är du som transformationsledare som står för taktiken och strategi för att skapa dem.
Mina tips är därför att:
När du väl har definierat dina snabba vinster handlar det om att prioritera aktiviterer i planen för att säkerställa att framgångsflödet i projektet löper vidare utan avbrott.
Precis som med alla andra steg jag gått igenom innan detta så är metoden att skapa snabba vinster ett verktyg för att hålla takten i förändringsprocessen. Och lyckas man dessutom att göra den med minsta möjliga effort så är det givetvis det mest effektiva sättet att komma vidare.
Av: Daniele Cassani