Isberget smälter. Redan.

För några år sen, använde jag Change management bibeln från J. Kotter ”Our iceberg is melting” för att förklara för min 8-årige son att förändringar i livet kan hanteras på ett positivt sätt. Redan då brann jag för change management och transformation och den boken har länge varit min guide.

J. Kotter och Pingvinen Fred

Storyn är känd (spoiler alert): Fred är en pingvin som bor i ett samhälle på ett isberg. Han märker att isberget håller på att smälta, och förstår att snart måste alla pingviner flytta någon annanstans. Han påbörjar en resa i change management som hjälper honom och övriga pingviner att förstå och acceptera läget, till slut hitta och flytta till ett annat hem och faktiskt också slutligen förändra hela kulturen.

Många andra historier om change management följer samma mönster, men en sak har de alla gemensamt: startpunkten i historierna är att anledningen till varför förändringen behövs är supertydlig. Så som när vi i boken tar del av när Fred ser att isberget håller på smälta.

Verkligheten är inte alltid så tydlig

Men verkligheten är ju inte alltid svart eller vit. Förändringsbehovet är inte alltid så tydligt och mätbart som innebörden av ett smältande isberg. I mitten av den digitala transformationsvåg som industri och samhälle går igenom just nu kan det ibland kännas lite förvirrande. I sin bok ”Att Leda Digital Transformation" definierar Marie Andervin och Joakim Janson den digitala transformationen som ”de anpassningar som ett verksamhet måste göra för att vara konkurrenskraftiga i en digitaliserad värld”.

Men anledningen till att behöva förändras kan fortfarande vara tydlig, naturligtvis. Såsom då ett företag märker att produktförsäljningen faller, intäkter minskar och nya mer innovativa aktörer tar deras kunder, I ett sådant fall är behovet att anpassa sig till en ny marknad supertydligt, och akut. En ”sense of urgency” är inbyggd i siffrorna.

Men så tydligt är det inte alltid. Det finns industrier och verksamheter där den digitala transformationen precis börjat, eller är lite mer subtil. Produktförsäljning flyger fortfarande, kunderna är lojala och de eventuellt nya aktörerna ses idag inte som ett hot. Inifrån och ut kan det vara svårt att förstå att företagets konkurrenskraft successivt minskar. Sense of urgency finns inte alls.

Utmaning som förändringsledare

Vår största utmaning och uppgift som förändringsledare blir i dessa otydliga fall att skapa den sense of urgency som behövs för att få kraft i förändringen. Och hur gör man det?

Jag tycker att det mest effektiva sättet att öppna ögonen hos en företagsledning som fortfarande känner sig framgångsrika kopplat till ett fortsatt bra resultat, är att prata om deras kunder och visa hur de långsamt förändrar sitt beteende, som i sin tur leder till ett framtida förändrat behov.

Megatrends, nya teknologier och nya revenue streams för kunderna kommer påverka hur de vill spendera sina pengar och förändra värdekedjan med nya produkter, lösningar och tjänster. Det kan vara kanske svårt att se i nuläget, men det kan vara väldigt lätt att förstå och bevisa med rätt referenser och tillräckligt med relevant data.

Isberget smälter

Vi måste övertyga företagsledningen om att det är bättre att hantera förändringen i ett tidigt skede, innan man ser ett ändrat kundbeteende. Innan paniken bryter ut och när man fortfarande har pengar att investera i en förändring

För, kanske det är lite för tidigt för alla att märka och förstå det men en sak är säker, isberget har redan börjat att smälta.


Av: Daniele Cassani

Tack! Vi kontaktar dig så fort som möjligt!
Thank you! We will get back to you as soon as possible!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ladda hem whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Download whitepaper

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Mer läsning

More inspiration

kontakt
Contact