Digitalisering som drivs av verksamheten bygger på de befintliga roller och ansvar som redan finns idag. Med tanke på den stora andel tjänstekomponenter som är en del av digitaliseringen, kan det kännas märkligt att man lägger ansvaret på en Product Manager, men det har vissa tydliga fördelar:
Product Management, inom digitalisering, står för ett mer kundorienterat sätt att definiera vad det är man ska leverera . Det omfattar förändring inom försäljning av produkten, marknadsföring, samla förmågor, bygga lösningar, prissätta, rabattera, etablera partnerskap för leveranser och produktion samt förbättringar. Detta gör även att man börjat introducera termen "digitala produkter". Dessa ansvarar en Product Manager för på samma sätt som en Product Manager ansvarar för de analoga produkterna.
Product Management innefattar tydliga ansvarsområden som måste hanteras inom organisationen:
Känner du igen denna förteckning av egenskaper, kvalifikationer, kompetenser och ansvar? De har sedan tidigare beskrivit inom ramen för IT Service Management som ansvaret för tjänstelivscykeln, vilket nu är precis vad en Digital Product Manager gör. I de flesta organisationer så är Service Managers däremot knutna till den interna IT-leveransen och har har inte alla marknadsrelaterade aspekter i sina ansvar. Så, nu när IT och verksamheten ingår i ett nytt digitaliseringssamarbete, där verksamheten sitter i förarsätet, är det förståelig att man använder verksamhetens terminologi. Och plötsligt är det en Product Manager som ansvarar för den digitala produkten, eller tjänsten. I mitt nästa blogginlägg kommer jag belysa likheterna mellan tjänster och digitala produkter, i synnerhet gällande definitionen av värdet de står för.
Inget nytt under solen? Ja du, fokus på särskilt avgränsade leveransdefinitioner, som liknar en beskrivning av en fysisk produkt, gör att detta språkbruk används hos både interna kunder, våra verksamheter samt hos våra externa kunder och konsumenter.
Ska vi då anpassa oss, eller ska vi hålla fast vid vår akademiskt framtagna terminologi? Jag föreslår att vi pratar med bonden på bondens vis, det är där kundorienteringen börjar.